Over Ad
Opleiding: Academie Beeldende Kunsten, Maastricht: keramiek en beeldhouwen (1984-1989).
Groot keramisch werk (1989-1995)
Dit werk werd vervaardigd in een zelfgebouwde, gasgestookte, oven. Zijn zeer persoonlijk beladen keramisch werk ontwikkelt zich van uitsluitend keramiek, waaruit een grote technische vaardigheid spreekt, naar met andere materialen gecombineerde objecten. Na diverse toevoegingen, zoals fotografie, glas, plastic en dierenpoten, stopt hij met deze techniek.
Ad van Aart is meer een beeldhouwer dan keramist, vandaar ook de overstap naar deze richting tijdens zijn opleiding. Als beeldhouwer ervaart hij meer vrijheid en kunnen objecten ontstaan tijdens het werk. Keramiek is wat dat betreft lastiger, omdat in deze techniek de uitwerking van te voren in hoofdlijnen al vaststaat. Hij zegt hierover: “Klei is vooral opbouwen, in mijn objecten kan ik meer experimenteren, knutselen, opnieuw ontdekken en plezier beleven aan de zoektocht hoe ik het beeld kan maken.”
Kronen, vlaggen en scepters (1995)
Objecten die gebruikt kunnen worden en daardoor dichter bij het publiek komen. Voor de producties van theatermaker Stefan Jung (Carte Blanche) zijn verschillende objecten verwerkt tot rekwisieten, waarvan sommige nog steeds worden gebruikt.
Vrije objecten en werken in series (vanaf 1998)
Kinetische materiaalcomposities
Ook in dit werk wordt de interactie met het publiek opgezocht. Het werk ontstaat intuïtief, vanuit het materiaal en door meer afstand te nemen van zijn persoonlijke verwerking in het beeld, krijgt zijn werk juist door een bepaalde objectiviteit meer humor en gelaagdheid. Hij is er niet op uit om het publiek te confronteren met zijn visie, maar communiceert (eventueel in de titel) wel duidelijk in welke richting het werk is bedoeld. Voor zijn kunstenaarschap is het wezenlijk dat zijn werk wordt gezien en ervaren en zeker ook met ruimte voor eigen associaties.
Gestapelde dekens
Een serie objecten, waarin hij tweedehands dekens op diverse manieren toepast. Bijvoorbeeld in kleurcomposities en stapelingen, opgebouwd uit kleurnuances, in oranje of blauw, vaak gecombineerd met veel hardere en contrasterende materialen. Het zijn vooral esthetische objecten, gemaakt vanuit de behoefte om iets moois te maken.
Religie
Al werkend aan deze serie, waarbij hij kruisbeelden verzamelt en deze prepareert door ze schoon te maken en de figuur van Jezus ervan los te koppelen, ervaart hij waar dit thema werkelijk over gaat. Met de handeling om Jezus van zijn lijden te verlossen en hem zijn vrijheid te geven, benadrukt hij de beperkingen en het verstikkende van de religie.
Herinneringsbeelden
Vanaf 1998 werkt hij aan een serie over Annie, zijn jong gestorven oudste zus. Silver Angel Above Silver Water (1998) vertelt in beweging en materiaal letterlijk het verhaal van haar verdrinkingsdood. Zwemvliezen als vleugels en de draaiton als de kolk waaruit geen ontsnapping mogelijk was.
Gedenkbeeldig (2006): De douchestoel van een overleden patiënt, waar hij een bijzonder contact mee had opgebouwd, toont in de harde koeienbotten en het transparante materiaal waar hij de onderdelen met elkaar verbindt, de verschillende kanten van deze vrouw.
Borduursels
Nadat hij zich verschillende borduurtechnieken had eigen gemaakt in de serie over religie, is hij steeds meer gaan borduren. Dit is ook te zien in de serie over Annie, die hij in 2010 samen met zijn andere zus maakt voor een biënnale in Frankrijk. Uitgangspunt vormen oude familiefoto’s die op stof zijn gedrukt en daarna geborduurd, waarbij hij de uiteinden van de draden uit het werk laat hangen. Deze kwetsbare borduursels zijn ingepast in diverse objecten.
Borduren is voor hem, in tegenstelling tot de bouwsels die hij maakt, een mediatieve bezigheid. In kleine steekjes werkt hij weken achter elkaar, vaak zeven uur per dag. In 2015-2016 maakte hij in deze techniek een prachtige serie over hyena’s.
Reiservaringen IJsland
Vanaf 1999 maakt hij diverse reizen naar IJsland en laat zich inspireren door de overweldigende natuur.
Geluidsobjecten vanaf 2015
Zijn atelier staat vol met materialen en voorwerpen die hij in de loop der tijd heeft verzameld. Zelf zegt hij hierover: “Het staat hier vol met ideeën.” Voor zijn serie met geluidsobjecten begon het met een aantal koperkleurige kelken, die hij al langere tijd wilde verwerken tot een deurbel. Technisch kreeg hij dit niet uitgevoerd.
Vanaf 2015 maakt hij hier een aantal kleine objecten van in de serie ‘Hallo’. De beweging maakt het geluid. Hiermee komt hij weer dichtbij het publiek, dat naar hij hoopt door het object uitgenodigd te worden om de werking ervan te ontdekken.
Naast kleine objecten werkt hij dit thema (in 2016) uit in veel groter werk. Met de meest uiteenlopende materialen maakt hij geluidsobjecten, die mede door de technisch perfecte en overtuigende afwerking zo uit een (surrealistische) muziekwinkel lijken te komen.
Nevenactiviteiten
Ad van Aart geeft sinds 1996 les bij verschillende centra voor creatieve vorming.
Eerst lessen in keramiek, later komt de nadruk op schilderlessen te liggen. Daarnaast ontwikkelde hij een verdiepingscursus en een coaching traject voor gevorderde amateurkunstenaars. Tevens geeft hij workshops variërend van een dag, lang weekend tot een week in Nederland en Frankrijk.
Tekst april 2016 Liesbeth Schreuder.
Bekijk de documentaire over Ad van Aart
Aflevering van de serie Brabantse Kunstenaars, door Gerard Slegers.